Att anpassa (roll-)spel till synskadade och blinda

2014 July 18
by mackan

Jag tycker om att spela spel! Jag gillar att spela tillsammans med familjen, som en sådan där tillsammans-grej. Innan jag förlorade synen hade vi emellanåt polare hemma för spelkvällar där vi frossade i olika brädspel som “Settlers of Catan” och “Elder Sign”.

Vissa spel kan lätt anpassas genom punktmarkeringar eller liknande (kort med korta texter – en vanlig kortlek brukar ex-vis vara märkt med en bokstav för färg, en siffra för värde). Vissa vanliga tärningar (D6, för er i rollspelssvängen) finns i blindversion, osv. Några få spel finns att köpa, men man kan väl säga att de flesta familjer med en blind familjemedlem som gillar spel blir ganska entusiastiska gör-det-självare. Man sätter fast kardborreband på saker som inte får vältas eller flyttas på spelbordet (tänk Settlers-hexagoner…), man märker med nubb, och så vidare.

De flesta rollspel är textbaserade i någon form. Egentligen borde det vara en ganska optimal spelupplevelse, även för blinda och synskadade, kan man tänka. Nedan kommer några snabba tips både för blinda rollspelare, för seende spelare med en blind i partyt och för dig som vill anpassa din rollspelsprodukt.

Regelbok:

  • För det första är det kanon om reglerna finns elektroniskt. PDF i stället för papper. De flesta blinda och synskadade har någon slags hjälpmedel för att läsa elektronisk text – talsyntes och/eller punktskriftsdisplay.
  • En punktdisplay har, som regel, 40 teckens bredd. Kan du få in en tabellrad på 40 tecken är det alltså en kanongrej. Förkorta namn i tabellen, ha en nyckel längst upp eller längst ner, så går det snabbt, även för oss, att hitta.
  • Alla blinda / synskadade använder sökfunktioner för att läsa i långa texter. Det är helt OK att ge viktiga regler en speciell märkning eller att rubriksätta viktiga rum i ett äventyr. Typ “TRONSALEN – rum 31″, så att en blind SL snabbt hittar.
  • Punktskriftdisplayer fixar inte att återge emoji, snygga alviska fonter och det är inte självklart med skillnader i kursiv, fetstil eller understruket. Fundera över hur du vill använda sådan textformatering men går det att undvika i speciellt viktiga regeldetaljer är det kanon.
  • Kartor funkar inte. Du måste beskriva. Förutsätt inte att en SL kan se din fina karta utan lägg till, i en rumsbeskrivning t ex “i norr finns en port som leder till rum 23, i öster en som leder till 34″ eller så.
  • Jag vet att halva grejen med rollspel är udda formade tärningar men om det går att göra en “3*d6″ i stället för “1*d20″ så är det enklare. D6or går att få tag i. d20 är svårare att anpassa…

Rollformulär o tärningar:

  • …men det finns större tärningsset. Jag har lärt mig att läsa mina stora tärningar nu. Alla utom d20 (som fortfarande får för små siffror).
  • Det har jag löst genom en app till min iPhone för tärningsslag. iPhonen pratar nämligen, via en funktion som heter VoiceOver. Alla tärningsappar funkar inte med VoiceOver men betal-appen “Mach Dice” gör det.
  • Många har sina rollformulär som textfiler på en dator. De kan då också göra tärningsslag via en RAND-funktion i Excel. Fördelen med att ha allt i datorn är att det går snabbt att växla mellan olika saker som tärningar, rollformulär, intressanta regelavsnitt eller vad det kan vara. Nackdelen är att spelandet kan bli lidande av teknikfippel.
  • Om du inte använder dator – använd legostaplar eller något för att hålla reda på stats. Legobitar går snabbt att ta bort eller lägga till, vilket är nästan lika bra som papper och penna för seende. Använd bitar av olika storlek för olika stats, eller märk staplarna med gummisnoddar eller något så du vet vilken som är vilken.
  • Min egen erfarenhet är att typiska “spellcaster”-roller är svåra att komma ihåg. Hade jag använt en daily power, encounter power eller en game power? Vad innebar alla coola namn på spells och powers? Det går naturligtvis, men det är svårare än att spela en traditionell “rogue” eller liknande.  Å andra sidan – i vissa system (DnD4 – jag tittar strängt åt ditt håll nu!) har alla roller powers, så…

Figurspel:

  • En blind rollspelare jag känner använder kartnålar och anslagstavlor för att bygga “grids”. Olika sorters terräng och väggar markeras med ståltråd, piprensare, etc. Andra bygger miljöer i lego eller så. Problemet med båda dessa approacher är att “räkna rutor”-regler är svåra att hålla ordning på.
  • Små battlegrids – 8*8 – går att simulera på ett taktilt schackbräde, om det behövs. Problemet är just att det mer i så fall är enskilda rum det handlar om.

Dödskalleön, hela ön.

En karta gjord av Settlers-hexagoner. Inte anpassad. Men funkade med blind SL.

Varje rollspelsgäng och varje spelledare är redan vana vid att man tänjer på reglerna ibland. Anpassar för att få flyt. Det här är bara anpassningar för en viss typ av spelare, det går att lösa. Och blinda spelledare bestämmer ju själva!

Till sist ska inte spelandet handla om piprensare och anslagstavlor, eller ens om tärningsslag eller hur många rutor en fireball tar upp, utan om fantasin.  Där sker något viktigt, för där är vi inte så olika, seende och synskadade.

En sista grej – för er som utvecklar spel och moduler – fundera gärna över det här med egenskaper. En blind rollperson kan förvisso inte se, så bågskytte är inte så enkelt. Men de fungerar å andra sidan lika bra på natten som på dagen. En döv RP har svårt att kommunicera med dem som inte kan teckenspråk, men kan antagligen inte heller bli påverkad av magi som kräver att man hör ord eller viss musik eller vad det kan vara.

Det här kan vara intressant att utforska i en specifik kampanj eller så. Funktionsnedsättningar är inte alltid “handikapp” eller “hinder”, utan kan komma med nya fördelar också. Tänk om det kunde synas i spelandet?

One Response leave one →
  1. 2014 July 18

    Jag säger som jag sagt förut – LEGO! Bygg upp grottor och terräng med legoplattor, låt gubbarna springa runt, du kan taktilt känna avstånd genom att räkna “duttar” osv.

    Rollformulär, som Mackan säger, görs genom att sätta olika stora legobitar på en egen platta.

    Otroligt bra system för blinda, som jag kan rekommendera, vora GUMSHOE. Inga “mäta avstånd” utan bara tre generella (melee, short, long) avstånd. Bara D6 som tärning och “pooler” att ge sig själv bonusar. Nights Black Agents utspelar sig i nutid, med agenter vs vampyrer vilket underlättar visualisering osv.

Leave a Reply

Note: You can use basic XHTML in your comments. Your email address will never be published.

Subscribe to this comment feed via RSS